Blokowe tagowanie not – praktyczne przykłady w wybranych narzędziach
Termin: 03.04.2023 r. / Miejsce: MS Teams
CEL SZKOLENIA
Celem szkolenia jest omówienie nowego ESEF Reporting Manual opublikowanego przez ESMA w aspekcie kolejnego etapu tagowania skon-solidowanych sprawozdań finansowych, obejmującego blokowe tagowanie not za rok 2022. Szczegółowo przedstawi-my metodologię blokowego tagowania, przyjętą przez ESMA z odniesieniem do ważnych aspektów prezentacyjnych SSF polskich emitentów, aktualnie obowiązujących standardów MSSF/MSR oraz specyfiki narzędzi Consolia oraz Comarch ESEF.
Dodatkowo zwrócimy uwagę na zaplanowanie całego procesu przygotowania raportu rocznego 2022, który będzie wymagał więcej czasu zarówno dla emitentów, jak i biegłych rewidentów, którzy będą weryfikowali poprawność blokowego tagowania not.
GRUPA DOCELOWA
Szkolenie adresowana jest do członków zarządów ds. finansowych, dyrektorów finansowych, głównych księgowych, dyrektorów i pracowników departamentów sprawozdawczości, IT oraz osób odpowiedzialnych za obligatoryjne raportowanie w spółkach giełdowych jak również do wszystkich pozostałych zainteresowanych implementacja standardu ESEF.
PROGRAM SZKOLENIA
BLOK I
1. Nowy ESEF Reporting Manual, Rozporządzenie Komisji Europejskiej 2018/815 z 18.12.2018 i jego nowelizacje
2. Taksonomia MSSF/MSR 2020 i 2021
3. Prezentacja skonsolidowanego sprawozdania finansowego w aspekcie blokowego tago-wania not, czyli jak przygotować sprawozdanie do czynności tagowania
4. Walidacji i weryfikacji blokowego tagowania not
BLOK II
I. Taksonomie ESMA 2020 vs 2021, czyli co trzeba zmienić?
II. Tagowanie zestawienia zmian w kapitale własnym i sprawozdania z przepływów pieniężnych – najczęściej popełniane błędy
1. Specyfika zestawienia zmian w kapitale własnym wg MSSF (versus UoR)
2. Etykiety dla ZZwKW w taksonomii ESEF 2020 i ESEF 2021
3. Specyfika tagowania ZZwKW w wybranych narzędziach
4. Przykładowe błędy w otagowaniu ZZwKW w skonsolidowanych sprawozdaniach za 2020 i 2021 r., w tym np.:
• kwestię wydzielenia wpływów i wydatków z działalności inwestycyjnej i finansowej – zestawienie zmian w kapitale własnych,
• ujmowanie pozycji w ZZwKW pochodzących z OCI,
• problem „komplementarności” informacji w bilansie i zestawieniu zmian w kapitałach (zdarza się inna kategoryzacja w obydwu tabelach)
5. Specyfika rachunku przepływów pieniężnych wg MSSF (versus UoR)
6. Etykiety dla cash flow w taksonomii ESEF 2020 i ESEF 2021
7. Specyfika tagowania cash flow w wybranych narzędziach
8. Przykładowe błędy w otagowaniu cash flow w skonsolidowanych sprawozdaniach za 2020 i 2021 r., w tym np.:
• korekty o polskim nazewnictwie (np. odsetki i udziały w zyskach/dywidendy, zmiana stanu rozliczeń międzyokresowych)
III. Blokowe tagowanie not na przykładach z uwzględnieniem specyfiki narzędzia Consolia
1.Blokowe tagowanie not na przykładach spółek z branży: windykacyjnej, medycznej i produkcyjnej.
BLOK III
1. Jak przygotować SSF do pracy w narzędziu?
- format sprawozdania i podstawowe zasady edycji tekstu
- tabele i zasady ich tworzenia
- tytuły i nagłówki
- obiekty nieedytowalne
2. Blokowe tagowanie not - specyfika działania narzędzia Comarch ESEF
3. Tagowanie w narzędziu, czy poza nim? Czy jest możliwość drukowania raportu dla biegłego rewidenta?
4. Weryfikacja i walidacja blokowego tagowania not
- ręczna czy automatyczna
- rola biegłego
5. Jak zaplanować proces przygotowania raportu rocznego 2022?
6. Przykłady blokowego tagowania not wybranych branż w narzędziu Comarch ESEF
WARUNKI UCZESTNICTWA
- każdej osoby 990zł netto + 23% VAT
Cena obejmuje: koszt uczestnictwa online, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej (PDF), certyfikat
Zajęcia odbywać się będą w aplikacji MS Teams w godzinach: 9:00 – 14:00.
Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu szkolenia w przypadku, gdy wykładowca z przyczyn losowych nie będzie go mógł przeprowadzić.
Kontakt
Zgłoszenia przyjmuje:
Olga Łukaszewska
tel. (22) 46-49-709
e-mail: olga.lukaszewska@irip.pl
Zgłoszenie powinno zawierać: temat i datę szkolenia, nazwiska uczestników oraz dane do wystawienia faktury. Rezygnacje przyjmujemy pisemnie najpóźniej na 5 dni roboczych przed terminem spotkania. Po tym terminie obciążamy Państwa kosztami uczestnictwa w wysokości 100 % opłaty
Dane do przelewu
Płatności należy dokonać po otrzymaniu potwierdzenia najpóźniej na 5 dni przed terminem szkolenia na wskazane konto. Na przelewie prosimy umieścić: temat i datę szkolenia oraz nazwiska uczestników.