Tarcza antykryzysowa 3.0 w jst - funkcjonowanie w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego
Termin: 25.05.2020 r. / Miejsce: online
CEL SZKOLENIA
Celem szkolenia jest omówienie najważniejszych zmian związanych z wprowadzeniem tarczy antykryzysowej dotyczących między innymi: wydatków na COVID-19, przyznawania dotacji dla zakładów budżetowych, zawieszenia postępowań podatkowych, przyznawania środków na podstawie ustawy o pomocy społecznej, zwiększania kosztów jsfp, niezdolności do pracy przedstawicieli jednostek samorządowych, oraz ich nowych uprawnień. Odpowiemy również na Państwa pytania dotyczące obradowania organów jednostek samorządu terytorialnego a także tworzenia Funduszu Przeciwdziałania COVID-19. Rozwiążemy Państwa wątpliwości związane z interpretacją aktualnych zmian prawnych podyktowanych trwającą epidemią.
GRUPA DOCELOWA
Szkolenie adresowane jest do przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego, burmistrzów, starostów, wójtów, skarbników, pracowników komórek organizacyjno-prawnych oraz wydziałów kadrowo-finansowych mających za zadanie monitorować i wdrażać wszelkie zmiany prawne mające wpływ na funkcjonowanie samorządu w okresie pandemii.
PROGRAM SZKOLENIA
1. Wyłączenie wydatków na COVID-19 z reguły zrównoważenia strony bieżącej budżetu samorządowego
2. Przyspieszenie wyłączenia kosztów obsługi długu z limitu spłaty zadłużenia jednostek samorządu
terytorialnego
3. Przyznawanie dotacji dla zakładów budżetowych
4. Zawieszenie postępowań podatkowych
5. Praca organów rejestrujących pojazdy
6. Funkcjonowanie dotacji dla ośrodków wsparcia, środowiskowych domów samopomocy, żłobków itp.
7. Tryby przyznawania świadczeń na bazie ustawy o pomocy społecznej czy ustawy o świadczeniach
rodzinnych i ustaw powiązanych
8. Nowy termin wnoszenia opłaty za użytkowanie wieczyste
9. Możliwości zwolnienia z podatku od nieruchomości czy przedłużenia terminu jego płatności
10. Informowanie o należytym wykonaniu umowy, zmianach umowy, karach i odszkodowaniach w sprawach
związanych z zamówieniami publicznymi
11. Zmiany w zakresie dyscypliny finansów publicznych oraz kodeksu karnego związanych z zamówieniami
publicznymi
12. Możliwości zwiększania kosztów jsfp bez spełniania wymogów ustawy o finansach publicznych
13. Zmiany dotacji celowych na zadania zlecone oraz na finansowanie zdań JST
14. Zmiany terminu zatwierdzania i rozliczenia dotacji
15. Zmiany w zakresie informacji o rocznych kwotach części subwencji ogólnej oraz o rocznych wpłatach
wynikających dla JST z ustawy budżetowej
16. Niezdolność do pracy wójta, burmistrza, prezydenta miasta
17. Nowe uprawnienia wójta, burmistrza, prezydenta, zarządu powiatu, zarządu województwa w zakresie:
• dokonywania zmian w planie dochodów i wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w tym
dokonywanie przeniesień wydatków między działami klasyfikacji budżetowej;
• dokonywania czynności, o których mowa w art. 258 ust. 1 pkt 2-4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o
finansach publicznych,
• dokonywania zmian w wieloletniej prognozie finansowej oraz w planie wydatków budżetu jednostki
samorządu terytorialnego związanych z wprowadzeniem nowych inwestycji lub zakupów
inwestycyjnych przez jednostkę, o ile zmiana ta nie pogorszy wyniku budżetu tej jednostki,
• dokonywania zmiany przeznaczenia rezerwy celowej utworzonej w budżecie jednostki samorządu
terytorialnego bez uzyskania opinii komisji właściwej do spraw budżetu organu stanowiącego tej
jednostki. Przepisu art. 259 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
• tworzenia nowej rezerwy celowej bez uzyskania opinii komisji właściwej do spraw budżetu organu
stanowiącego tej jednostki, przenosząc do niej zablokowane kwoty wydatków na podstawie art. 260 ust.
1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Przepisów art. 259 ust. 3 i art. 260 ust. 4
• dokonywania zmiany limitu zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz emitowanych
papierów wartościowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o
finansach publicznych, polegających na zwiększeniu limitu zobowiązań, o których mowa w art. 89 ust. 1
pkt 1 tej ustawy,
• zaciągnięcia lub wyemitowania przez jednostkę samorządu terytorialnego zobowiązań, o których mowa
w art. 91 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
18. Nowe uprawnienia starostów w zakresie:
• dofinansowania przedsiębiorcom czy organizacjom pożytku publicznego części kosztów wynagrodzeń
pracowników w rozumieniu art. 15g ust. 4 zdanie pierwsze oraz należnych od tych wynagrodzeń składek
na ubezpieczenia społeczne w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia
COVID-19
• przyznania przedsiębiorcy będącemu osobą fizyczną niezatrudniającemu pracowników, dofinansowanie
części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej w przypadku spadku obrotów gospodarczych w
następstwie wystąpienia COVID-19
• udzielania mikropożyczek z funduszu pracy.
19. Zmiany terminów:
• zamknięcia ksiąg rachunkowych, zestawienia obrotów i sald, inwentaryzacji,
• sporządzania i zatwierdzania sprawozdań budżetowych, z operacji finansowych oraz sprawozdań
finansowych,
• udzielania absolutorium,
• sporządzania sprawozdań za I półrocze 2020r,
20. Zmiany w zakresie zlecania zadań oraz terminów, jak i zasad rozliczania zadań, na które udzielono dotacji
dla organizacji pozarządowych
21. Bieg terminów przewidzianych w przepisach prawa cywilnego i administracyjnego
22. Obradowanie organów jednostek samorządu terytorialnego
23. Zmiany w zakresie dochodzenia i udzielania ulg w zakresie należności cywilnoprawnych
24. Zmiany terminu składania zawiadomienia do urzędu skarbowego dotyczącego zapłaty za fakturę na inny
rachunek bankowy niż wynikający z białej listy
25. Terminy wydania interpretacji indywidualnych
26. Funkcjonowanie umów najmu i dzierżawy
27. Utworzenie Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.
WARUNKI UCZESTNICTWA
Koszt uczestnictwa w szkoleniu on-line:
·jednej osoby 199zł netto + 23% VAT
Do podanych wyżej cen nie doliczamy podatku VAT w przypadku, kiedy uczestnictwow szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Zgłoszenie uczestnictwa (karta złoszeniowa)
Oświadczenie VAT (do pobrania)
Kontakt
Zgłoszenia przyjmuje:
Monika Melon
tel. (22) 46-49-718;
fax (22) 46-49-752
e-mail: monika.melon@irip.pl