Finanse publiczne i odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w JSFP z uwzględnieniem zmian obowiązujących od 01.01.2023 r.
Termin: 30.06.2023 r.
Czas szkolenia: 09:00 – 15:00 / Miejsce: online
CEL SZKOLENIA
Celem szkolenia jest omówienie aktualnego stanu prawnego odnośnie:
• zasad zaciągania zobowiązań przez jednostki sektora finansów publicznych,
• sprawozdawczości budżetowej z uwzględnieniem klasyfikacji budżetowej,
• roli i znaczenia odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych,
• kompetencji i systemu podejmowania decyzji w jsfp (pełnomocnictwa i upoważnienia w jednostce),
• obowiązków dysponenta środków publicznych na tle ujawnionych nieprawidłowości.
GRUPA DOCELOWA
Szkolenie przeznaczone jest dla kierowników jednostek sektora finansów publicznych, kierowników i naczelników wydziałów organizacyjno-prawnych, głównych księgowych jednostek sektora finansów publicznych, pracowników działów finansowych i zamówień publicznych.
PROGRAM SZKOLENIA
1. Finanse publiczne w świetle zasady działania organów władzy publicznej „na podstawie i w granicach
prawa”. Rodzaje i podstawy różnicowania odpowiedzialności (pracownicza, dyscyplinarna, karna,
karno-skarbowa) za naruszenie ustawowo określonych zasad gromadzenia i dysponowania środkami
publicznymi. Praktyczna identyfikacja typowych obszarów zagrożeń mogących skutkować
odpowiedzialnością – dokonana na tle orzecznictwa sądowego oraz organów orzekających
w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
2. Prawne uwarunkowania podstawowych problemów związanych z gospodarką finansową na tle ustaleń
państwowych organów kontrolnych – przegląd źródeł i przyczyn stwierdzanych nieprawidłowości,
skutki naruszeń przepisów prawa, praktyczna identyfikacja typowych obszarów zagrożeń mogących
skutkować odpowiedzialnością kierownika oraz pracowników jednostki.
3. Zakres i definicyjne podstawy systemu odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów
publicznych, identyfikacja ustawowo określonych obszarów ochrony finansów publicznych wraz z
ustaleniem podstawy odpowiedzialności kierownika bądź pracownika jednostki (z uwzględnieniem
szczególnego statusu głównego księgowego).
4. Kompetencje i zróżnicowanie sfery decyzyjnej w systemie organizacyjnym jednostki sektora
finansów publicznych. Pełnomocnictwa i upoważnienia w jednostce. Zakres podmiotowy
odpowiedzialności:
a) kierownika jednostki (art. 53 ustawy o finansach publicznych),
b) pracownika jednostki, ze szczególnym uwzględnieniem przedmiotu skutecznego powierzenia
obowiązków,
c) głównego księgowego jako pracownika szczególnego rodzaju.
5. Charakterystyka czynów naruszających dyscyplinę finansów publicznych. Identyfikacja zakresu
podmiotowego (kto odpowiada?) oraz opis znamion czynów zabronionych (za jakie
działanie/zaniechanie odpowiada?), w tym w szczególności odnoszonych do art. 5 (należności
jednostki), art. 11 (dokonanie wydatku bez upoważnienia lub z przekroczeniem zakresu upoważnienia),
art. 12a (zaciągnięcie zobowiązania w związku z realizacją programu polityki zdrowotnej), art. 15
(zaciągnięcie zobowiązania bez upoważnienia albo z przekroczeniem zakresu upoważnienia do
zaciągania zobowiązań jednostki sektora finansów publicznych), art. 16 (kary, odsetki i grzywny),
art. 17 (zamówienia publiczne), art. 18 (sprawozdawczość, inwentaryzacja).
6. Prawne uwarunkowania odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych związane
z wydatkowaniem środków publicznych w formie dotacji, w tym:
• dotujący oraz beneficjent dotacji na tle sfery kontroli i oceny realizacji zadania,
• przesłanki zwrotu dotacji na tle stwierdzenia: niewykorzystania dotacji, wykorzystania niezgodnie
z przeznaczeniem bądź pobrania dotacji nienależnie lub w nadmiernej wysokości,
• postępowanie w sprawie zwrotu dotacji; podstawy udzielania ulg w spłacie należności z tytułu dotacji,
• kryteria kontroli wykorzystania dotacji z uwzględnieniem problematyki podstaw merytorycznej
weryfikacji sprawozdań składanych przez podmioty otrzymujące dotacje.
7. Zamówienia publiczne w praktyce – zachowania dozwolone i czyny zabronione w procesie
dokonywania wydatków publicznych, linia orzecznicza organów właściwych w sprawach o naruszenie
dyscypliny finansów publicznych na tle problematyki znamion czynów określonych art. 17 ustawy o
odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (obszar zamówień publicznych).
8. Niewykonanie lub nienależyte wykonanie przez kierownika jednostki sektora finansów publicznych
obowiązków w zakresie kontroli zarządczej w jednostce sektora finansów publicznych na tle znamion
czynów naruszających dyscyplinę finansów publicznych.
9. Szczególne uwarunkowania wyłączenia oraz niedochodzenia odpowiedzialności za naruszenie
dyscypliny finansów publicznych (z przykładami), w tym art. 26 (tzw. kwota bagatelna) oraz art. 28
(znikomy stopień szkodliwości czynu dla finansów publicznych).
10. Przedawnienie oraz zatarcie ukarania.
11. Zasady postępowania w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, w tym:
• rola i znaczenie protokołu kontroli podmiotu uprawnionego do złożenia zawiadomienia o
ujawnionych okolicznościach wskazujących na naruszenie dyscypliny finansów publicznych,
• zakres zawiadomienia o ujawnionych okolicznościach wskazujących na naruszenie dyscypliny
finansów publicznych,
• charakterystyka prowadzonego przez rzecznika postępowania, ze szczególnym uwzględnieniem
podstaw i zakresu:
- prowadzonych czynności sprawdzających,
- postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania,
- postępowania wyjaśniającego,
- przesłanek postanowienia o umorzeniu postępowania wyjaśniającego,
- wniosku o ukaranie,
• postępowanie przed komisją orzekającą, postępowanie odwoławcze, skarga do sądu administracyjnego.
12. Praktyczna identyfikacja typowych obszarów zagrożeń mogących skutkować odpowiedzialnością –
dokonana na tle najnowszego orzecznictwa sądowego oraz organów orzekających w sprawach o
naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Przykłady naruszeń przepisów prawa związanych z
orzeczonymi podstawami wymiaru kary wobec pracowników jednostki.
13. Dyrektywy wymiaru kary za naruszenie dyscypliny finansów publicznych z uwzględnieniem
zagadnienia stopnia szkodliwości czynu dla finansów publicznych, koszty postępowania, wpis do
rejestru prowadzonego przez Główną Komisję Orzekającą. Kary za naruszenie dyscypliny finansów
publicznych. Szczególne uwarunkowania wyłączenia oraz niedochodzenia odpowiedzialności za
naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Przesłanki odstąpienia od wymierzenia kary lub
wymierzenia kary łagodniejszego rodzaju.
14. Linia obrony w sprawie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
15. Dyskusja. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia
WARUNKI UCZESTNICTWA
Koszt uczestnictwa
• jednej osoby – 490 zł netto + 23 % VAT,
• dwóch osób - 450 zł/os netto + 23% VAT
Cena obejmuje:
• koszt uczestnictwa online (MS Teams),
• materiały szkoleniowe oraz certyfikat poświadczającego udział w szkolenia w wersji elektronicznej (PDF).
Do podanej wyżej ceny nie doliczamy podatku VAT w przypadku, kiedy uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych.
Termin
Zajęcia odbywać się będą w godzinach: 9.00 – 15:00.
Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu szkolenia w przypadku, gdy wykładowca z przyczyn losowych nie będzie go mógł przeprowadzić
Kontakt
Zgłoszenie uczestnictwa przyjmuje i szczegółowych informacji udziela:
Robert Witkiewicz
tel. 22/ 464 97 18
robert.witkiewicz@irip.pl
Dane do przelewu
Płatności należy dokonać po otrzymaniu potwierdzenia 5 dni przed terminem szkolenia na wskazane na po-twierdzeniu konto. Na przelewie prosimy umieścić: temat i datę szkolenia oraz nazwiska uczestników.
Zgłoszenie powinno zawierać: temat i datę szkolenia, nazwiska i stanowiska uczestników oraz dane do wy-stawienia faktury.
Dwa dni przed szkoleniem uczestnik otrzymuje materiały szkoleniowe oraz link z dostępem do platformy szkoleniowej.
Rezygnacje przyjmujemy pisemnie nie później niż na 5 dni roboczych przed terminem spotkania. Po tym terminie obciążamy Państwa kosztami uczestnictwa w wysokości 100 % ceny.
Zgłoszenie uczestnictwa(karta zgłoszeniowa)
Oświadczenie VAT (do pobrania)