RACHUNKOWOŚĆ BUDŻETOWA DLA ŚREDNIOZAAWANSOWANYCH - edycja XVIII - 24H

- teoria i zadania praktyczne

Terminy sesji:
 24-25.05.2019 r. (piątek-sobota)
 14-15.06.2019r. (piątek-sobota)
 
Miejsce:
Warszawa
 
CEL KURSU
Celem kursu jest podniesienie wiedzy merytorycznej w zakresie rachunkowości budżetowej, czyli omówienie instrukcji regulujących gospodarkę finansową, zasad polityki rachunkowości, rolę głównego księgowego/skarbnika w strukturze kontroli finansowej, a także wydatków i dochodów budżetowych, klasyfikacji budżetowej, rachunkowości w zakresie środków trwałych, itd.
GRUPA DOCELOWA
Kurs adresowany jest dla pracownicy komórek skarbników, głównych i samodzielnych księgowych, kwestorów, kadr i płac wszystkich jednostek sektora finansów publicznych oraz przedstawiciele CUW-ów, DBFO-ów i biur rachunkowych obsługujących jednostki sektora finansów publicznych.
 
PROGRAM

I  RACHUNKOWOŚĆ BUDŻETOWA.

1.Podstawy prawne w zakresie  zasad gospodarki finansowej i rachunkowości jednostek sfery finansów publicznych.

a) omówienie najważniejszych zmian mających wpływ na prawidłowe prowadzenie urządzeń księgowych w 2019r.

b) jakie uproszczenia wynikające z uor mogą stosować jednostki budżetowe.      

2. Klasyfikacja  budżetowa obowiązująca w 2019r.

a) dodatkowe wyjaśnienia do wybranych paragrafów

3. Przepisy wewnętrzne dotyczące zasad prowadzenia rachunkowości w tym m. in. zakładowy plan kont i inne uregulowania – zagadnienia ogólne.

4. Ewidencja planu finansowego i zaangażowania wydatków budżetowych w jsfp.

a) ujęcie księgowe i prezentacja w sprawozdaniach.

II. DOCHODY  I  WYDATKI BUDŻETOWE ORAZ ICH EWIDENCJA                                               

1.Pojęcie dochodów budżetowych, ich rodzaje i ewidencja wg  aktualnych zasad :
a) dochody przypisane i nieprzypisane – ewidencja na kontach
b) ewidencja syntetyczna  na kontach zespołu „7”
c) ewidencja analityczna w układzie dłużników,
d) organy i jednostki upoważnione do umarzania należności,   itp                                                             

2. Klasyfikacja budżetowa dochodów ( najczęstsze problemy interpretacyjne paragrafów dochodów )
3.Pojęcie wydatków budżetowych (wydatki a koszty)                                                                                        

4.Klasyfikacja  budżetowa wydatków obowiązująca w 2019r.

a) dodatkowe wyjaśnienia do najczęstszych problemów w wybranych paragrafach  wydatków                  5..Pojecie wznowienia wydatków (korekta kosztów); podstawa prawna, dokumentacja,
6. Najczęściej popełniane błędy formalno-rachunkowe przez jednostki sporządzające  sprawozdania       

7. Uchybienia popełniane w polityce rachunkowości w zakresie ewidencji zobowiązań.

III. AKTYWA TRWAŁE W JSFP WG ZASAD OBOWIAZUJĄCYCH W 2019 R                                   

1.Zasady rachunkowości w zakresie środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz pozostałych środków wynikające z ustawy o rachunkowości i rozporządzenia Ministra Finansów. oraz z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
a) zmiany w zakresie wartości istotnej środków trwałych dla celów amortyzacji podatkowej ( ustawa z 27 października 2017 r (Dz.U. z 2017 r. poz. 2175 )                                                                                        2.Wyjaśnienia  Krajowych Standardów Rachunkowości w Nr 11  „Środki trwałe„                                                3.Zasady gospodarowanie majątkiem w systemie kontroli zarządczej.                                                                       

5.Aktywa trwałe jakie powinny być ewidencjonowane na kontach zespołu 0. wg  rozporządzenia Ministra Finansów.                                                                                                                                   

6.Tworzenie zbiorczo obiektów inwentarzowych zespolonych z zastosowaniem kryterium tego samego miejsca użytkowania.                                                                                                                                   

7.Ewidencja środków trwałych:,
b) zasady ewidencji środków trwałych w księgach rachunkowych,
8.Różnice między ulepszeniem  a remontem  w środkach trwałych (praktyczne porady)                                 9.Ewidencja, finansowanie i rozliczanie środków trwałych w budowie (inwestycje).                                             

a) zasady finansowania i rozliczania środków trwałych w budowie (inwestycje),                                                                   

b) obieg dokumentów i odpowiedzialność w procesie inwestycyjnym – protokoły OT, PT, MT, LT. 10.Wartości niematerialne i prawne (ewidencja, amortyzowanie i umarzanie):
a) pojęcie wartości niematerialnych i prawnych. oraz zasady amortyzacji i umarzania,
b) licencje na użytkowanie programów komputerowych (jakie paragrafy należy stosować?)                                        

11. Pozostałe środki trwałe (szczegółowa ewidencja ilościowo – wartościowa):
a) ewidencja i umarzanie pozostałych środków trwałych,
b) ewidencja ilościowa środków trwałych a wykorzystanie zasady istotności,
c) zakres informacji ujmowanych w indywidualnych kartotekach wyposażenia,
d) dopuszczalne uproszczenia w prowadzeniu ewidencji składników majątku trwałego o niskiej wartości początkowej.                                                                                                                              

12.Zasady likwidacji majątku (jakie dokumenty i kto podejmuje decyzje.                                                                     

13.Kto ponosi  odpowiedzialność za aktywa  trwałe w jsfp?

IV. ZASADY PRAWIDŁOWEJ  INWENTARYZACJI  W  JSFP  ZE SZCZEGÓLNYM ZWRÓCENIEM UWAGI NA NIEPRAWIDŁOWOŚCI WYKAZYWANE PRZEZ SŁUŻBY KONTROLNE.:

1. Funkcje i cele inwentaryzacji, inwentaryzacja jako element rachunkowości jednostki

2. Organizacja inwentaryzacji ,przebieg i jej udokumentowanie.

3. Wewnętrzne regulacje w zakresie inwentaryzacji - istotne elementy instrukcji inwentaryzacyjnej

4. Metody( rodzaje, sposoby)przeprowadzania inwentaryzacji wg uor

5.Terminy i częstotliwość inwentaryzacji.

6.Inwentaryzacja środków trwałych w świetle Krajowego Standardu Rachunkowości nr 11                             ,,Środki trwałe,,

7.  Inwentaryzacja drogą spisu z natury:
a) prace organizacyjne przed spisem ( na co należy zwrócić  szczególną uwagę )

b) zespoły spisowe – zadania i odpowiedzialność,,

c) końcowe rozliczenie spisu z natury.                                                                                                                                

8.Zasady  inwentaryzacji drogą potwierdzenia sald. (niezbędna  dokumentacja)                                                                                                 

9. Jakie składniki  podlegają inwentaryzacji w drodze weryfikacji ?

10.Prawidłowe rozliczenie inwentaryzacji, ustalenie  ewentualnych różnic.  I opracowanie  prawidłowej  dokumentacji poinwentaryzacyjnej

11.Wyniki kontroli przeprowadzanych przez RIO  w zakresie inwentaryzacji.

12. Rola i odpowiedzialność za inwentaryzację kierownika jednostki  oraz  głównego księgowego (skarbnika) oraz pozostałych pracowników.

V.  ZASADY PRAWIDŁOWEGO ZAMYKANIA KSIĄG RACHUNKOWYCH I SPORZĄDZANIA BILANSU  ZAMKNIĘCIA

1.Niezbędne  czynności przygotowawcze związane z zamknięciem  roku budżetowego

2. Przeksięgowania roczne   i  prawidłowe ustalenie wyniku finansowego

3. Sporządzenie  zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej oraz sald kont ksiąg pomocniczych, które stanowią  podstawę   prawidłowego sporządza rocznego  sprawozdania finansowego

4. Praktyczne omówienie zasad prezentowania danych w poszczególnych pozycjach   Bilansu Zamknięcia oraz w  załącznikach

a) w zestawieniu zmian w funduszu jednostki

b) w rachunku strat i zysków

c) w dodatkowych informacjach i objaśnieniach  do BZ ( nowy załącznik nr 12 sporządzany po raz pierwszy w 2019 r za 2018 rok ze szczegółowym omówieniem poszczególnych rubryk)

VI. DYSKUSJA WOLNE WNIOSKI I WYJAŚNIENIA

Na zakończenie kursu przeprowadzony zostanie egzamin pisemny.

Po zdaniu egzaminu uczestnik otrzyma zaświadczenie na druku Ministerstwa Edukacji Narodowej (na podstawie wpisu do Ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych Nr 813K. Niepublicznych Nr 813K.)

WARUNKI UCZESTNICTWA
Koszt
  • jednej osoby - 1200 zł brutto/netto
  • dwóch osób z jednej firmy - 1150 zł/os brutto/netto

Cena obejmuje:

koszt uczestnictwa, materiałów szkoleniowych, przerw kawowych.

Noclegi rezerwują i opłacają Państwo indywidualnie.

Termin

Zajęcia odbywać się będą w centrum miasta w godzinach: 9.00 – 15.00.

O dokładnym miejscu szkolenia poinformujemy Państwa najpóźniej na 10 dni przed szkoleniem. Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu kursu
w przypadku, gdy wykładowca z przyczyn losowych nie będzie go mógł przeprowadzić.

Kontakt

Zgłoszenie uczestnictwa przyjmuje i szczegółowych

Katarzyna Jurek

   tel. 22/ 46-49-718,

fax 22/  46-49-752

e-mail: katarzyna.jurek@irip.pl

Dane do przelewu

Płatności należy dokonać najpóźniej 10 dni roboczych przed rozpoczęciem kursu po otrzymaniu potwierdzenia na wskazane konto Instytutu. Na przelewie prosimy umieścić: temat i datę kursu oraz nazwiska uczestników. Zgłoszenie powinno zawierać: temat i datę kursu, nazwiska i stanowiska uczestników oraz dane do wystawienia faktury.

Rezygnacje przyjmujemy pisemnie nie później niż na 10 dni roboczych przed rozpoczęciem kursu. Po tym terminie obciążamy Państwa kosztami uczestnictwa w wysokości 100% ceny.